Velkommen

Velkommen til Børnehuset Espelunden

Børnehuset Espelunden er en nybygget institution i Irmabyen. Institutionen har været åben siden juni 2019, og vi er en af kommunens største integrerede institutioner med plads til 72 vuggestuebørn og 120 børnehavebørn.
Vi er fordelt på to etager med vuggestue øverst og børnehave nederst. Hver etage har seks rum med eget toilet og puslefaciliteter. Vi arbejder i teams, som er to grupperum ved siden af hinanden. Dvs. tre teams i vuggestuen og tre teams i børnehaven. I vuggestuen består et team af 24 børn og seks personaler, og i børnehaven består et team af ca. 40 børn og seks personaler. Ved at strukturere os på denne måde skaber vi en stor fleksibilitet i hverdagen og det giver mulighed for at danne mange mindre fællesskaber, som børnene indgår i i løbet af dagligdagen.

Vision

Vi vil i Børnehuset Espelunden opnå at det være det allerbedste Børnehus, hvor vi hver dag bestræber os på at se livet igennem barnets øjne. Vi vil skabe udviklende øjeblikke, hvor barnet oplever værdi i sig selv og som en værdifuld del af fællesskabet.
Vi ønsker at være medskaber af et meningsfyldt børneliv, hvor børnene får mulighed for at udfolde sig med støtte fra nærværende, indlevende og reflekterende voksne, der er fyldte af faglig stolthed og arbejdsglæde.

Børnesyn

I Børnehuset Espelunden ved vi at barndommen har en værdi i sig selv. Vi tager afsæt i, at alle børn har ret til et godt børneliv, hvor vi understøtter barnets udvikling og møder det med nærvær og omsorg. Vi skaber en hverdag med tryghed og tillid, hvor vi i mindre fællesskaber følger barnets spor samt stiller os selv spørgsmålet, ”Hvordan er det at være barn i det her?”.
Børnehuset Espelundens værdier
For mange børn er daginstitutionen det første møde med et større fællesskab, hvor barnet gør sig de første erfaringer med at skulle dele og være en ud af mange. Vi oplever, at det er afgørende, at forældre taler positivt om fællesskabet og har tiltro til, at barnet kan indgå i fællesskabets rammer med hjælp og støtte fra personalet.
I Børnehuset Espelunden skaber vi en alsidig og udfordrende hverdag med engagerede og nærværende voksne. Vi tager afsæt til barnets udvikling og skaber et trygt, tillidsfuldt og udviklende miljø, hvor børnene bliver mødt af omsorg og anerkendelse og samtidigt bliver styrket i at blive selvstændige og selvhjulpne.
Med barnet i centrum vil vi gennem social deltagelse, leg og oplevelser udfordre barnets nysgerrighed for derigennem at opnå læring og ny viden.
I Børnehuset Espelunden forventer vi et gensidig, tillidsfuldt samarbejde med forældre, hvor vi møder hinanden med empati og nysgerrighed, så vi sammen kan skabe de allerbedste rammer for barnets trivsel, læring og udvikling.